четвъртък, 23 януари 2025 г.

НАТО стартира Baltic Sentry – операцията за обезпечаване на сигурността на Балтийско море.

Нидерландската фрегата Tromp, един от корабите, разгърнати от НАТО за операция Baltic Sentry.
📸 Снимка: Valda Kalniņa/EPA

🇪🇪 Флотилия на НАТО, описана като „камерата за сигурност на Балтийско море“, се събра край бреговете на Естония, в израз на усилията на военния алианс в защита на европейските подводни кабели и тръбопроводи от саботаж.

В ход, който разпалва борбата с Русия за морското дъно, която до този момент до голяма степен остана скрита, холандска фрегата и военноморски изследователски кораб, както и германски миночистач, пристигнаха в Талин под гъстата януарска морска мъгла.

Очаква се френски миночистач и други кораби на НАТО също да се включат в подкрепа на общите усилия, получили оперативното название Baltic Sentry, които бяха договорени в Хелзинки миналата седмица.

„Групата ще нарасне в близко бъдеще, като към нас ще се присъединят и други кораби, така че в крайна сметка ще бъдем около шест, седем кораба“, заяви Ерик Кокс, белгийският ръководител на оперативната група за противодействие на мини, която беше привлечена към Baltic Sentry.

„В първия случай ще функционираме като камери за сигурност на Балтийско море, което означава, че никой не може да предприеме действия срещу критична подводна инфраструктура, без да сме ги видели и да сме в състояние да реагираме по подходящ начин.“

Последният инцидент, предизвикал отговора на НАТО, се случи на Коледа, когато захранващият кабел Estlink 2 между Финландия и Естония и четири кабела за пренос на данни бяха повредени, според финландските власти, от петролен танкер Eagle S, влачещ котвата си по морското дъно в продължение на 100 км, докато не се закачи за кабелите.

На кораба беше наредено да влезе във финландски териториални води, взет на абордаж от специален полицейски отряд, спускащ се от хеликоптери, и сега е задържан край малкото пристанище Порвоо, източно от Хелзинки. Установено е, че на липсва котвата на кораба, която по-късно е извадена от морското дъно, където изглежда се е отделила от веригите си, а на деветимата души от екипажа е забранено да напускат Финландия, докато тече разследването.

Eagle S олицетворява напрегнатата ситуация в това кътче на Балтика, където е трудно да се направи разлика между невнимателни инциденти и умишлени действия на хибридна война.

Построеният от Китай 74 000-тонен танкер имаше три предишни имена и сега плава под флага на островите Кук, собственост на корпорация в Дубай, управляван от индийска компания, с грузински капитан и грузинско-индийски екипаж.

Съобщава се, че корабът е бил на път от руското пристанище Уст-Луга за Турция, натоварен с 35 000 тона бензин за Турция. НАТО и финландските власти смятат, че той е част от сенчестия флот на Русия, съставен от кораби от цял свят, тихомълком поръчани от Москва за транспортиране на руски петрол в разрез с наложените санкции.

Работната теория на финландската полиция е, че корабите и екипажите, които могат да бъдат наети да нарушават санкциите, могат също така да бъдат наети да извършват саботаж.

Caravella, базираният в Дубай собственик на кораба, отрече обвиненията и оспори задържането на кораба чрез своя финландски адвокат Херман Люнгберг.

„Корабът и неговият капитан, когото аз представлявам, не са получили никаква информация за разследванията“, заяви Люнгберг в писмено изявление до Guardian. „Не сме давали никакво правно основание за качването на борда, което се случи преди повече от три седмици, което смея да нарека действие на отвличане.“

Люнгберг подчерта, че залавянето на Eagle S противоречи на морското право и наказателния кодекс на страната. „Финландските власти нямаха никаква юрисдикция да се качат на кораба и да проведат разследвания. ТОЧКА”

Стана ясно, че през ноември Eagle S е участвал също и в инцидент край бреговете на Нидерландия, при който е наблюдаван да плава насам-натам над Atlantic Crossing 1, телекомуникационен кабел, свързващ Съединените щати с Великобритания, Нидерландия и Германия.

Уебсайтът за корабоплаване Lloyd’s List твърдения на анонимен източник, според които танкерът е бил „натоварен с шпионско оборудване“, включително сензори, които са били изпуснати от борда на кораба. Според финландските власти обаче не е открито необичайно оборудване при качването му на борда през декември.

Инцидентът с Eagle S е третият такъв през последните месеци, при който критична инфраструктура на дъното на Балтийско море е повредена при неизяснени обстоятелства. През октомври 2023 г. газопроводът Balticconnector между Финландия и Естония беше прекъснат от котвата на плаващ под флага на Хонконг контейнеровоз Newnew Polar Bear. Китайското правителство проведе разследване и призна, че корабът е отговорен за случилото се, но твърди, че е инцидент.

На 20 ноември друг китайски кораб за насипни товари, Yi Peng 3, беше обвинен, че е влачил котвата си над два оптични комуникационни кабела, единият между Финландия и Германия, а другият между Литва и шведския остров Готланд.

Отново китайското правителство проведе собствено разследване, но въпреки направеното обещание да сътрудничи, Пекин не допусна шведски следователи на борда на Yi Peng 3, който напусна Балтийско море, докато шведското разследване все още е в ход. Двата инцидента повдигнаха въпроси дали Китай също се е превърнал в протагонист в хибридната война в Балтика.

„Може да се каже, че инцидентите, при които се поврежда подводната инфраструктура, са много чести в световен мащаб. В Балтийско море обаче не сме ставали свидетели на подобна поредица от епизоди с най-важната стратегическа инфраструктура – газопроводи, електропроводи и ключови кабели за пренос данни – откакто тя започна да функционира“, отбеляза Томас Йермалавичюс, ръководител на проучванията в Международния център в Талин за отбрана и сигурност.

Прекъсването на Estlink 2 на Коледа не доведе до незабавни прекъсвания на електрозахранването, тъй като доставките бяха отклонени от другаде в мрежата, но ремонтътът му ще отнеме месеци, през което време захранването в региона ще бъде значително по-крехко.

Пробивът се случи в момент на засилване на напрежението в очакване на 8 февруари, когато трите балтийски държави, Литва, Латвия и Естония, ще прекъснат една от последните следи от своето далечно съветско минало и ще отделят своите енергийни мрежи от руската енергийна мрежа, синхронизирайки се с европейската мрежа чрез електрическа връзка с Полша.

„Москва със сигурност е заинтересована да наруши процеса на нашата десинхронизация, а може би дори да предотврати това да се случи, да повиши разходите ни и да дискредитира балтийските правителства чрез предизвикване на хаос, объркване и страх. Перспективата за спиране на тока е смразяваща“, заяви Йермалавичюс.

Нидерландският ръководител на групата на морската пехота на НАТО, назначена да защитава инфраструктурата на морското дъно, комодор Ариен Варнаар, нямаше много съмнения относно това кой е отговорен за разкъсването на Estlink 2.

„Това е нещо, което все още се оценява и ние винаги имаме предвид тази възможност“, каза Варнаар в петък, говорейки на мостика на холандската фрегата Tromp, акостирала в Талин.

Попитан дали има друга възможност, той отговори: „Да – извънземните“.

Когато Baltic Sentry беше договорен от балтийските членове на НАТО на срещата на върха в Хелзинки, генералният секретар на НАТО Марк Рюте описа инцидентите като „възможен саботаж“ и подчерта залога в защитата на подводните енергийни и интернет кабели, отбелязвайки, че 1,3 милиона километра подводни кабели са отговорни за финансови транзакции на стойност около 10 трилиона долара ежедневно.

„Капитаните на кораби трябва да разберат, че потенциалните заплахи за нашата инфраструктура ще имат последствия, включително възможно качване на борда, задържане и арест“, заяви Рюте.

Военноморската оперативна група, която се събира в Талин, може да черпи от разузнаването на страните от НАТО за корабоплаване, наблюдение от въздуха и космоса, подводни сонари, преработени от ловни мини, подводници с дронове и ново поколение подводни сензори.

„Всеки кораб, който напуска Санкт Петербург, ще знае, че е следен“, заяво Кокс. „И ако този кораб има намерение да предприеме някакви незаконни действия, той ще помисли два пъти преди да го направи.“

Няма коментари:

Публикуване на коментар